Mijn appartement staat te koop en net zoals vele andere Nederlanders ben ik afhankelijk van de markt en mijn makelaar. Marco Derksen veroorzaakte een interessante discussie op Twitter over #makerlaar30. Wat doen makelaars tegenwoordig om het aanbod onder de aandacht te brengen?
Uiteraard wordt de woning op Funda geplaatst als men is aangesloten bij de NVM. Natuurlijk wordt de woning ook op de site van de makelaar geplaatst. Een posterpresentatie in de vitrine van het makelaarskantoor en een advertentie in het regionale blaadje zijn activiteiten die de makelaars kennen en inzetten ten behoeve van de verkoop van een woning.
Een goede presentatie van de woning op Funda vind ik ook het belangrijkste. In Nederland is de kans groot dat men bij Funda begint als men opzoek is naar een woning of appartement. Mensen die gericht zoeken naar een woning in Weesp (in mijn prijsklasse) zullen mijn appartement zeker vinden op Funda.
Maar als je op Google Te koop in Weesp invoert dan is de kans aanzienlijk kleiner dat mijn appartement gevonden wordt. Dit is de reden waarom ik het experiment Te Koop in Weesp ben gestart. Tijdens de discussie over makelaar 3.0 op Twitter heb ik het account @TeKoopinWeesp geregistreerd. Daarnaast ook @TeHuurinWeesp vastgelegd en toevalligerwijs waren de domeinnamen www.tekoopinweesp.nl en www.tehuurinweesp.nl ook nog vrij dus deze ook vastgelegd.
Het eerste doel dat ik met dit initiatief wil bereiken is op de 1e pagina van Google.nl komen met de zoekterm Te Koop in Weesp.
We zijn nu twee weken onderweg en met het Twitter account sta ik inmiddels op pagina 2 in Google:
De volgende stap is de lancering van www.tekoopinweesp.nl en een eventuele facebook pagina.
Ik richt me op exposure via SEO (goed gevonden worden in Google) en ben aan het experimenteren met social media. De meerwaarde die hiermee gecreëerd kan worden noemt men makelaar 3.0.