Klout is een online reputatie tool dat social media profielen waardeert en cijfers geeft tussen 1-100 (1 is een lage reputatie en 100 is de maximale reputatie score). Klout kijkt naar wat je op Twitter, Facebook, Linked-In, YouTube, Flickr, Blogger, LastFM doet en hoeveel vrienden je hebt cq welke interactie je pleegt via die social media.
Des te hoger je scoort des meer reputatie cq invloed je hebt op je vrienden op social media. Klout checkt hoeveel volgers je hebt op Twitter, vrienden op Facebook/YouTube/Flickr etc. Maar kijkt ook naar hoeveel followers je volgers/vrienden hebben. Dus weet je iemand te overtuigen die veel volgers/vrienden heeft om jou te volgen dan zal je “Klout-waarde” stijgen. Pik je ergens een interessant of leuk bericht op die veel geretweet of geliked wordt dan scoor je opnieuw punten. Antwoordt een BN’r op jouw bericht, ook dan zal je Klout score aanzienlijk stijgen.
Ik had 3 dagen terug een Klout score van 42 en nu 52 door wat te experimenteren om te zien of ik het getal kan beïnvloeden. Ik ben tweeps gaan volgen met een hogere reputatie, en ik heb berichten in Twitter geslingerd in de hoop op een retweet. Pakt een van mijn volgers (die zelf ook veel volgers heeft) het bericht op en retweet deze dan stijgt mijn Klout. Een aantal van de tweeps met reputatie zijn mij ook gaan volgen. Doet de rest dit ook, dan zal mijn Klout score de komende week verder stijgen. Volgen ze niet terug dan kan ik berichten van hen gaan retweeten of antwoord geven op tweets in de hoop dat ze me alsnog gaan volgen.
Marketingfacts berichtte ook over Klout tijdens het Social Media Forum dit jaar waarbij Thomas Power (Ecademy) aangaf dat in Silicon Valley mensen niet worden uitgenodigd voor een interview als hun Klout score lager is dan 50. Dat klinkt misschien eng, maar het is wel een richting waar de (Amerikaanse) markt naar verschuift.
Dat je met een hogere Klout meer invloed hebt is duidelijk!
Of iemand met een Klout score van meer dan 50 daadwerkelijk kwaliteit heeft te bieden betwijfel ik zeer. Ik zie in mijn ‘zakelijke doelgroep‘ bepaalde studenten met een Klout score van 48. Als ik hen tips geef hoe ze hun Klout kunnen verhogen dan staan ze binnen een week op 50+. Silicon Valley zal echter niet blij zijn met het gedrag dat deze doelgroep op social media vertoond. De Klout score houdt onvoldoende rekening met de inhoud die de persoon te bieden heeft.
Dat je met een hogere Klout meer kwaliteit te bieden hebt is niet duidelijk!
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor bedrijven gebruik gaan maken van Klout om te zien welke invloedrijke ‘klagers’ het meeste bereik hebben. Of omgekeerd welke klanten – met veel invloed – positief over het bedrijf/merk zijn zodat ze deze kunnen ‘pamperen’.
Voor mij was het een interessant experiment. Ik stop weer met het manipuleren van cijfers. Dit kost me te veel tijd en ik zie geen meerwaarde in het opbouwen van mijn “virtuele reputatie”. Zakelijk zie ik uiteraard wel mogelijkheden in diverse Klout toepassingen.
Met dank aan Corina Dexel die me op Klout attendeerde terwijl ik dacht dat ze het over mijn leeftijd had. 🙂