Door de opkomst van Twitter en Facebook is er ook een wildgroei ontstaan in consultants en bedrijven die zich Social Media Specialist noemen. Zoek op Social Media Specialist in Google en je weet genoeg. Op Twitter wordt je inmiddels ook gillend gek van de mensen die zich Social Media Specialist of zelfs Expert noemen.
Er is overvloed aan (soms belachelijk dure) workshops Social Media. Maar zijn workshops wel het juiste instrument om wegwijs te worden in Social Media? Ook ik heb een bijdrage geleverd in deze wildgroei maar heb ervaren dat meer dan de helft van de deelnemers alsnog afhaakt omdat ze of niet snappen hoe het “instrument” te bedienen of er geen tijd voor hebben.
Social Media kost tijd! Dit doe je er niet even bij omdat je eerst moet ontdekken wat er mogelijk is. En om te ontdekken wat er mogelijk is moet je tijd investeren om te ervaren wat je met de diverse “tools” kunt bereiken. Of als je geluk hebt, speelt iemand personal coach en geeft je online tips die je helpen bij het ontdekken van dit fascinerende medium.
Een Social Media Specialist zou opdrachtgevers continue (virtueel) moeten begeleiden met de ontdekkingstocht op Social Media. Een Social Media Specialist heeft mijns inzien ervaring in het implementeren van Social Media in een bedrijf, niet in het geven van workshops! Ervoor zorgen dat de klant Social Media ontdekt, weet hoe dit medium ingezet kan worden zodat er kosten bespaard worden, webcare geleverd wordt en/of er exposure cq inkomsten gegenereerd wordt.
Ik hoop dat opdrachtgevers die opzoek zijn naar een Social Media Specialist om referenties vragen als het gaat om strategie en de implementatie van Social Media. En niet iemand contracteren die ervaren is in het geven van Social Media workshops – of nog erger – zich Social Media Specialist noemt omdat hij/zij actief is op Twitter, Facebook, Hyves, YouTube etc.