Eerder schreef ik al over het feit dat Facebook je mag gebruiken in advertenties indien je je account instellingen niet goed hebt staan.
Na een klein onderzoekje op Facebook is mij duidelijk geworden dat als je een pagina van een bedrijf/merk liked op facebook je daarmee ook toestemming verleend om gebruikt te worden in advertenties. Met liken bedoel ik in dit geval niet dat je een advertentie van het bedrijf of merk op facebook liked maar de pagina of een actie zo blijkt ook.
Like je KLM zoals ik tijdens mijn onderzoekje deed dan geef je KLM daarmee toestemming om jouw naam en gezicht te gebruiken in advertenties die bij je vrienden getoond worden. Ik heb de test met KLM uitgevoerd omdat ik nogal lastig gevallen werd door de advertenties van KLM die door vrienden gepromoot werden.
Direct na mijn like via de KLM pagina (link) bleek ook mijn naam en foto te worden gebruikt in advertenties die getoond worden bij mijn vrienden. Ik kan dit zelf niet zien (want geen toegang tot Facebook van vrienden) maar heb mijn vrienden gevraagd om mij een screendump te sturen indien ze mij in een advertentie zien.
Volgens de regeltjes van Facebook is het toegestaan dat je gebruikt wordt in advertenties als je iets liked. En dit kun je niet uitschakelen. Niet erg sociaal lijkt me. Wat je wel kunt doen is het bedrijf/merk “unliken” (niet meer leuk vinden) om niet meer gebruikt te worden in advertenties.
Het adverteren op vrienden van je likes lijkt mij een korter termijn strategie die geen of onvoldoende bijdrage leveren in het opbouwen van je social media netwerk.